Viser innlegg med etiketten el-anlegg. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten el-anlegg. Vis alle innlegg

torsdag 23. april 2009

El-anlegget




Klikk på bildet for å det større


Har begynt å trekke ledningene til el-anlegget. Det blir omtrent slik.
Ledningsnettet må dimensjoneres etter hvilken belastning man planlegger å sette på det (antall watt). Sikringene dimensjoneres etter ledningsnettet (lengde og tverrsnitt). Ved overbelastning eller feil (kortslutning mm) er det sikringen som skal ryke først. Akkurat som i et hus. Den skal utgjøre det svakeste punktet i kretsen. Bruker man for kraftig sikring, utgjør den ikke det svakeste punktet.

fredag 17. april 2009

Støvsugertrikset


Støvsugertrikset funka perfekt.
Vil gjerne ha ledningene til alle brytere skjult inni styret, men det er ikke alltid så lett å få til.
Derfor tas støvsugeren i bruk.
Tapet støvsugerrøret til styre, tettet alle andre hull, puttet en hyssing inn i hullet i styret og på med støvsugeren, 2 sek så var hyssingen igjennom og jeg er klar til å trekke ledningene.