Luftfing av bremser:
Det tror jeg du klarer selv - og spesielt godt hvis du har en medhjelper.
Regner med at du greier å skru på den nye bremseslange. Deretter må du fylle på bremsevæske og lufte anlegget.
Til det trenger du en gjennomsiktig slange som passer på nippelen/lufteskruen på kaliperen + en ren beholder eller flaske som slangen stikkes nedi.
1. Fjern plasthetta på nippelen.
2. Press slangen på nippelen.
4. Ta av lokket på styret.
5. Fyll på med bremevæske til ca. 1/2 cm under pakninga.
6. Klem inn hendelen og hold slik at trykket bygges opp.
7. Åpne lufteskruen (med slangen på selvølgelig) sakte ca. 1/2 omdreining.
8. Bremesvæske vil renne gjennom slange og ned i beholderen.
9. Du vil se at det kommer luftbobler sammen med bremsevæska.
10. Klem hendelen rolig helt inn. Ikke slipp.
11. Steng nippelen.
12. Slipp hendelen rolig ut igjen.
13 Gjenta fra 5 til det ikke kommer flere luftbobler.
14. Fyll opp med bremsevæske til 1/2 cm under pakninga.
15. Skru på lokket og klem plasthetta på nippelen.
16. Hent noen øl til deg selv og medhjelperen - hvis du ikke allerede har gjort det.
Pass på å ikke søl bremsevæske på lakk m.m. Bremsevæska du samlet opp i den rene beholderen eller flaska kan brukes opp igjen.
Var det greit eller?
Mer...
Luft har jo en tendens til å sige oppover i en væske, mens vi skal trykke den nedover. En enklere metode kan derfor være å montere en lang slange på en flaske og fylle denne denne med bremsevæske. Slangen (fylt med bremsevæske) plugges på nippelen og flaska henges høyt opp. Bremsevæska vil da fylles motsatt vei vha tyngdekraften. Så kan man hjelpe til litt med å klemme på flaska (hvis det er en plastflaske da). Noe mer omstendelig arrangement - og litt enkelt forklart her, men det funker veldig bra.
Og som om ikke det var nok, kan man bruke en stor sprøyte... fjerne spissen og montere på en slange... og trykke bremsevæska inn i systemet (via nippelen).
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Dette var virkelig en bra forklaring.
SvarSlett