Her er litt praktisk info iforhold til visning biltilsynet:
1. Du må ha en donorsykkel som du skal søke om ramme eller motorbytte på.
For å unngå oppbygningsavgift, bruker man donorsykkel. Da kan en enten bytte motor eller ramme. (kun en av delene, til evig tid).
2. Bestill time hos biltilsynet og fortell at dette gjelder søknad om ramme eller motorbytte.
3. Ta med deg donorsykkelen til biltilsynet. Det eneste de bryr seg om er at papirene og numrene (motor og ramme) er 100% i orden. Om den har eksosanlegg eller ikke betyr ingen ting, den kan ha en mangellapp så lang som bare...null problem.
4. Biltilsynet tar så 4 bilder av sykkelen ett fra hver side og av ramme og motornr.
5. Så leverer du søknaden om rammebytte (kan gjøres samtidig med visning eller sendes), rammepapirene MÅ inneholde vektdokumentasjon.
6. Fra dette er på plass tar det normalt ca 2-3 uker før du får svar på om søknaden er innvilget. I følge forvaltningsloven har du krav på svar før det er gått 1 mnd, denne fristen er noe alle saksbehandlere i staten er godt kjent med.
7. Når søknaden er innvilget er det bare å sette igang å bygge.
8. Når bygget er ferdig må du bestille ny time, du tar med deg ramma fra donorsykkelen, originalpapirene på den nye ramma og selvfølgelig den nybyggde sykkelen.
9. Når sykkelen er godkjent slår biltilsynet inn nr i ramma. Dette blir vanligvis jævli stygt, men det er kun biltilsynet som har lov til å slå inn dette nummeret.
10. Hva skjer med ramma fra donorsykkelen ?
Den tar biltilsynet å slår en strek over rammenummeret på, så kan du ta den med hjem. Den kan nå bare brukes til å bygge sykkelen tilbake til original stand. Noe annet uten å jukse er den ikke brukandes til.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
hva med å modifisere fra softail til stiv ramme, er det mulig her i dette landet?
SvarSletthar sett at det er flere som selger ombyggings kit i sverige.