søndag 12. april 2009

Pulverlakkering

Ramma er nå pulverlakkert svart halvblank.

Valgte pulverlakkering fordi den er den er svært sterk, Eks.: ved sammenstøt med harde gjenstander vil ikke lakken sprekke og flasse av som vanlig lakk gjør, du vil, hvis støtet er kraftig nok, i stedet få en bulk.

Valgte halvblank fremfor blank fordi ujevnheter i overflaten vil syns bedre jo blankere lakken er. En ulempe med pulverlakkering er at du ikke har muligheten til å sparkle for å få en perfekt overflate, fordi pulverlakkering forgår i opptil 200 graders varme.
Det blir derfor mye slipearbeid på forhånd hvis du vil ha en fin overflate. Lakktykkelsen kan evt .varieres for å oppnå en finere overflate, men dette vil kreve mye av lakkereren.



Det jeg har gjort etter at jeg fikk ramma hjem fra lakkering er å skrape bort all lakk fra motor og girkassefester, lakkereren har lagt på minst mulig lakk på disse stedene, så det er lett å skrape bort med en kniv.
Dette må gjøres pga. jording til motor, lakk er isolerende og dermed får du feil med tenningsanlegg og lignende. En annen ting er at lakk er mykere enn metall og vil ”gi seg” etter en stund med den konsekvens at motoren løsner.

Arbeidet er utført av Opems Pulverlakkering i Ås.
Prisen for dette var kr 1600,- inkl. mva.

2 kommentarer:

  1. Fant nettopp bloggen din. Denne kommer jeg til å følge med på.Kommet langt? - Går med planer om å bygge om sykkel jeg også, kanskje jeg kan få bruke deg som konsulent etter hvert :) Lykke til

    SvarSlett
  2. Gi bare beskjed når du trenger hjelp så skal vi nok finne ut av det.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.